
Превод на съдържание за социални мрежи
Всеки бизнес, малък или голям, иска да се позиционира в социалните мрежи, защото е чул, че така ще стане известен и това ще доведе до повече поръчки. Но толкова ли е лесно това, като да качиш снимка от почивката си във Facebook?
Нужда от стратегия
Горчивата истина е, че е необходимо да имате изградена стратегия за следното:
- кои социални канали са най-подходящи за вашия бизнес – ще ви отнеме много време да създадете съдържание за всички възможни;
- план съдържание за постовете, които ще публикувате – таблица с разпределението на постовете по дни и канали, както и типа съдържание, което ще споделяте;
- тон на бранда, който ще налагате в съответния канал;
- тип комуникация, която ще търсите в съответния канал.
План за действие
Важно е да прецените дали вие ще създавате съдържанието на постовете си или ще възложите тази задача на професионалист или член от екипа ви. Ако сте малък бизнес, вероятно вие ще пишете постовете си. Големите компании наемат професионалисти за тази работа, които правят проучване и вникват в същината на бизнеса им. Добър вариант е да имате под ръка човек от екипа, който да пише и публикува постовете, защото той със сигурност познава много добре бизнеса ви.
Независимо дали вие, или някой друг ще бъде авторът, най-лесният вариант, който ви гарантира регулярно публикуване, е да създавате съдържанието си предварително. За да спестите максимално много време, отделете няколко часа в началото на месеца, през които да маркирате темите на постовете и да създадете самите постове. В зависимост от регулярността, на която сте се спрели, можете да напишете всички постове или част от тях. Можете да използвате и AI, но внимавайте все пак да звучите автентично.
Вземете предвид постовете, които отразяват текущи новини, ваши участия или спонтанни хрумки, които няма да присъстват в първоначалния ви график. Колкото по-често публикувате, толкова по-добре. Това правило важи за всеки социален канал, особено за Facebook.
Отделете време и за създаване на визуално съдържание. Пространството изобилства от инструменти, които да ви помогнат. Все пак, ако не се чувствате достатъчно добри, усещате, че това не е вашата дейност или пък просто нямате време за това, можете да се обърнете към професионалист. Предайте му създаденото от вас съдържание и му възложете изготвянето на картинка за всеки един от постовете. Имайте предвид, че най-добрите постове съдържат автентично визуално съдържание, най-добре снимка с реални хора – вас или екипът ви, сцена на реална дейност от бизнеса ви, ваши продукти, тяхната функционалност и др.
Кой социален канал е най-подходящ за вашия бизнес?
Колко хубаво би било да можем да ви кажем със сигурност – този канал е точно за вашата дейност, а в този недейте да си губите времето. Докато не опитате, няма как да знаете със сигурност. Тук по-скоро важи правилото, че успеваемостта зависи от усилията, които полагате, и правилното им насочване. Следвайте правилата, които всяка мрежа е създала, и анализирайте поведението на последователите си какво от съдържанието, което качвате, харесват и как реагират на него. Ще се спрем по-подробно на три от основните за България канали, като вие ще прецените дали мястото на вашия бизнес не е в Instagram или TikTok например.
Профил във Facebook
Facebook е все още предпочитан социален канал за България. Въпреки това, имайте предвид, че там аудиторията харесва по-лежерни и ненатрапливи постове, които са подходящи за развлечение през свободното време. За хората в тази социална медия са по-подходящи постове с грешки в сферата на вашата дейност, комични ситуации, интересни казуси, на които сте се натъквали по време на вашата работа, факти, свързани с дейността ви.
Във Facebook можете да участвате в специализирани групи, където да предлагате услугите си, да търсите работа или пък да следите какво е най-актуално във вашата сфера на дейност.
Потребителите на Facebook обичат визуалното съдържание, така че постове само с текст няма да са особено впечатляващи за тях.
Не се ограничавайте само до положителни постове, в които разказвате колко сте добри. Аудиторията цени много високо и паденията, трудностите, пред които сте се изправяли. Предизвиквайте ги да споделят своите неволи и така да провокирате дискусия за справяне с даден проблем.
Ако имате сайт с блог, не забравяйте да споделяте блог постовете си във Facebook.
Изградете собствен тон на бранда и го следвайте ревностно. Нека постовете ви станат разпознаваеми чрез него. Например започвайте и свършвайте публикациите по един и същи начин.
Съобразете времето за публикуване с времето, когато аудиторията ви е онлайн и насрочвайте постовете за тогава. Това може да е 6:30 сутринта или 12:00 вечерта.
Бъдете кратки, когато пишете. Специалистите съветват да се придържате към текстове с дължина около 140-160 символа в един пост. Това е, разбира се, строго индивидуално. Има брандове, които „понасят“ доста по-дълги текстове и чиято аудитория обича да чете. Това ще го разберете с течение на времето и няколко опита.
Профил в LinkedIn
LinkedIn е една все още не съвсем развита социална мрежа в България, но с все по-голям потенциал. Тя се характеризира с това, че е по-подходящо място за професионално присъствие и изграждане на доверие към професионалист в дадена област.
Може да избирате между това да публикувате на български, ако целите само българския пазар, или да преведете постовете си на английски език, ако целта ви е да достигнете до чуждоговорящи клиенти. Можете да използвате и автоматичния превод на Олтранс, който гарантира конфиденциалност на вашите текстове. Ако не сте доволни от качеството, можете да потърсите професионалната ни помощ. Съществува и трети вариант – да редувате постове на български и на английски език според предназначението им. Но не повтаряйте постове, макар и на различни езици.
Преди всичко трябва да изградите отличен профил. Това означава да подберете добра снимка, на която изглеждате професионално и се усмихвате. Усмивката е гаранция за достигане до сърцето на четящия. Добавете атрактивен банер, който да кореспондира с дейността ви. Тествайте визията дали се вижда добре на телефон и настолен компютър.
Описанието в профила ви трябва да е ясно и систематизирано – ползвателите на мрежата веднага трябва да разберат с какво се занимавате и каква е специализацията ви.
Основните правила на мрежата са да публикувате регулярно. Можете да започнете от един до три пъти седмично и да достигнете до няколко пъти на ден, ако имате какво да споделите. Имайте предвид, че постовете в LinkedIn нямат тази краткосрочност, както в другите социални канали. Следете постовете на своите клиенти и колеги и се старайте да коментирате под тях. Това е сигурен начин да ви забележат. Добавяйте редовно нови контакти към мрежата ви, старайте се те да са подходящи за вашата дейност и цели.
В LinkedIn визуалното съдържание не е от толкова ключово значение, може не всеки ваш пост да съдържа снимка или картинка. Ако все пак изготвяте такива, старайте се те да следват един и същи модел, за да бъдете разпознаваеми и по визиите на постовете си.
Хаш таговете в постовете са от ключово значение, ако има с какво да ги свържете със съдържанието на поста си. Ако не се сещате за думи, които са релевантни на съдържанието на поста, по-добре не добавяйте хаш тагове. Най-лесен начин да боравите с тях е като си подготвите списък с характерни за вашата дейност хаш тагове, които да копирате под постовете си според тяхната насоченост. Най-важните хаш тагове от този списък трябва да присъстват в списъка с хаш тагове на вашия профил.
Когато пишете постовете, поставяйте всяка отделна мисъл на отделен ред. Колкото повече отделни редове имате, толкова по-лесно ще се чете постът ви. Старайте се да вмъквате тематични емоджита, без да прекалявате с тях. Използвайте номерирани списъци и булет списъци. Придържайте се към употребата на прости изречения без излишни прилагателни.
Видове постове
Не забравяйте, че в LinkedIn потребителите не просто прекарват време, а инвестират време. Затова те търсят съдържание, което ги вдъхновява, обучава и им помага да се усъвършенстват в професията си.
Основното правило е да сте полезни, а не да продавате на всяка цена. По метода на изключването ще достигнете до знанието какво вълнува последователите ви.
Много по-лесно ще пишете постовете си, ако имате списък с насочващи теми. Ето защо ви предоставяме списък с видове постове, които да са ви отправна точка при писането.
- Пост, призоваващ към действие – как се прави нещо стъпка по стъпка
- Мотивационен пост – вдъхновение за действие чрез история или смешна случка
- Аналитичен пост – анализ на нечие поведение, известна личност, съдържание и др.
- Пост с противопоставяне – нещо, което чувствате различно спрямо дадено статукво
- Пост въз основа на наблюдения – споделяне на тема, по която имате определени наблюдения и мнение
- Настояще/Бъдеще – как нещата се случват днес и как според вас ще се случват в бъдеще
- Списък – списък с неща (топ книги, топ филми, топ вдъхновители, свързани с вашата дейност и др.)
- Седмичен пост – по какво работите в момента
- Възходи/Падения – какво ви върви и къде срещате трудности. Ако пишете в петък, използвайте добра новина.
Бонус съвет: Оптимизирайте въведенията и заглавията си и добавяйте вашата гледна точка. Използвайте кратки уводи и ярки, запомнящи се заглавия. Винаги поставяйте ясен призив за действие.
Канал в YouTube
Прекрасно е, ако имате време и възможност да поддържате канал в YouTube главно, защото потребителите обожават визуалното съдържание под формата на видеа. Това е прекрасен начин бързо и лесно да им разкажете за себе си и това, което правите най-добре. Ето какво основно трябва да знаете, за да имате успешен канал в YouTube:
- снабдете се с качествена техника, с която да записвате видеата си. Не е проблем да бъдат записвани непрофесионално, но е хубаво да разполагате с добра камера, микрофон и осветление;
- осигурете си подходяща среда за снимане на видеата – фонът може да е в дома ви или в офиса, дори навън сред природата, но той трябва да кореспондира с дейността ви и да не е излишно натрапчив – централната фигура сте вие;
- подготвяйте предварително сценариите за видеата си и ги научавайте добре, защото не е професионално да ги четете пред камерата;
- вграждайте субтитри във видеата си. YouTube предоставя възможността лесно и бързо да качите текста на видеото си. Можете да качите превод на субтитрите на своето видео и така да достигнете до чужденци, които да купят от вас;
- не забравяйте да добавите описание под видеото, което да съдържа ключови думи от заглавието на видеото и неговата тема. В описанието можете да добавите връзка към страници, които искате вашите клиенти да посетят. Също така можете да сегментирате видеото по минути, които да бъдат линкове към определени части от него, на които искате да акцентирате. Преведете това съдържание на езика на клиентите, които искате да купят от вас;
- добавете и тъмбнейл (картинка, която се показва в YouTube, за да представи вашето видео);
- споделяйте видеата в другите си социални канали.
Обслужване на клиентите
Когато се спрете на език, на който ще пишете постовете си, за да достигате по-лесно до вашите потенциални клиенти, е добре да помислите кой и как ще комуникира с тях. Целта ви е да провокирате дискусия или директни поръчки от страна на клиентите, но те ще пишат на родния си език. Трябва да помислите за човек от екипа, който ще отговаря на този език или на услуга от външен център за телефонни обаждания. Защото признаването, че културните различия съществуват и че те влияят върху начина, по който хората общуват, държат се и реагират на дадена ситуация, е първата стъпка към по-добра удовлетвореност на клиентите.
Извод
Която и медия да изберете, независимо дали ще публикувате постовете си на български, или на друг език, грамотността на текста е много важна. Коректурата на текстовете е процес, който може да изберете за максимално качество на вашите послания, за да ви представят в най-добрата ви светлина. Това веднага ще се забележи от вашите последователи и потенциални клиенти. Подготвянето на постовете предварително ще държи лесно под контрол тяхното качество, защото можете да изпращате за коректура наведнъж няколко текста и те да бъдат готови за назначаване през предстоящия месец.