
Интервю със Станислава Симидчийска от CopyVibes

Станислава Симидчийска е собственик и управител на копирайтинг агенция CopyVibes, която обединява екип от филолози и журналисти, специализирани в създаването на текстове за нуждите на съвременния бизнес.
Агенцията работи с различни по големина компании, ситуирани както на българския пазар, така и в чужбина. Станислава е филолог и журналист по образование, а професионалният ѝ опит в писането вече е над 10 години. Днес тя ще ни сподели повече за нуждата от качествено съдържание и неговото значение за съвременния бизнес.
Как чрез качествени публикации в сайта и в социалните мрежи можем да увеличим продажбите си?
Наличието на съдържание в сайта е сред компонентите с фундаментално значение за успеха на всеки бизнес, позициониран онлайн. Когато е полезно и атрактивно, то неминуемо ще намери своята вярна аудитория.
За целта обаче следва да е уникално, грамотно и интересно. То превръща текста в източник на информация с добавена стойност, която продава, но преди всичко информира потребителите.
Сайт с качествено съдържание има много по-голям шанс да се класира при търсене в Google, както и да предаде най-правилните послания на потенциалните клиенти.
Придържането към определен стил в писането може ли да гарантира по-дългосрочна аудитория за продуктите или услугите ни на уебсайта?
И да, и не. Когато говорим за сегментирана аудитория, то следва да има последователност в стила, за да се задържи потребителското внимание. Този стил или tone of voice, както се нарича в маркетинг средите, е ключов за представянето на уебсайта. Това важи и за онлайн търговията, и като цяло за бизнесите в интернет.
В някои случаи даден стил в писането започва да не работи. Това се установява в процеса на работа, а и вследствие на множество фактори. Тогава може да се наложи актуализиране на съдържанието. В практиката нерядко се налага да се правят подобни обновявания.
Каква е правилната структура на една блог статия, така че тя да бъде класирана успешно в Google?
На първо място, трябва да я има. Поддръжката на блог секция е един от най-добрите начини органично да класираме сайта си в търсачките, главно Google.
Току-що приключи ъпдейтът Google Helpful Content и прогнозите са, че ще се наложи много сайтове да преосмислят съдържанието си. Приоритетни ще са текстовете, които са повече информативни и полезни, отколкото наситени с определен брой ключови думи.
Дори и отлично написаният текст в уебсайта обаче не би бил ефикасен за никого, ако не е коректно структуриран. Тук визирам следното: правилната структура има ключова роля и за Google, и за читателите на блога. Информацията следва да е поднесена чрез подтеми в кратки изречения и абзаци. Добре е да се използват булет листи, когато е възможно, за по-голямо удобство при четене.
За кого трябва да създадем съдържанието на уебсайта си – за потребителите или за търсачките?
Преди двете „аудитории“ се различаваха, сега – не чак толкова. Изкуственият интелект на Google става все по-естествен. Той има за цел да удовлетвори максимално своите потребители при заявките им за търсене по ключови думи.
Успешното съдържание днес следва да е полезно за потребителя, за да се хареса и на Google. Към това ще фокусират усилията си всички онлайн бизнеси, тъй като Google все повече започва да цени качествените текстове за сметка на онези, които просто съдържат определени ключови думи.
Кои са най-големите капани, в които собствениците попадат, когато сами създават съдържанието на уебсайта си?
Три са аспектите, които бих искала да засегна тук.
На първо място, собствениците на бизнес пишат за него от своята гледна точка. Те са толкова навътре в дейността си, че трудно биха могли да се абстрахират от това да я гледат в дълбочина. С други думи: текстовете не трябва да отразяват най-сложните параметри на бизнеса, а да разкриват разбираемо неговата дейност. Ако търсим например дерматолог, няма да искаме да четем статии, извадени сякаш от учебник по медицина, а ще искаме да разберем дали нашият проблем може да бъде разрешен.
Правописът, пунктуацията и стилистиката са аспекти на цяла една наука, която е добре позната на опитния автор. Неграмотно написаното съдържание често се явява „пробойната“ в онлайн търговията, а и като цяло в интернет средите. То говори за некомпетентност и води до липса на доверие към бизнеса.
И на последно, но не по важност място – Google винаги ще бъде фактор, става ли въпрос за уеб съдържание. Много собственици на бизнеси не познават изискванията за създаване на добър SEO текст. За да бъде разпознат от най-голямата търсачка, той трябва да отговаря на определени критерии, познати на добрия копирайтър.
За превода на продуктовите описания е от полза те да бъдат еднотипни. Това правилна практика ли е от гледна точка на копирайтинга?
Да. По този начин потребителят знае в коя част от описанието се съдържа тази информация, която е важна за него. Ако описанията се различават драстично, е възможно да настъпи известно объркване или забавяне при възприемането на информацията. Това влияе негативно на потребителското изживяване.
Можем ли сами да пишем съдържанието за уебсайта си, или е добре да се обърнем към специалисти?
Зависи: можем ли сами да оправяме колата си, или предпочитаме да се доверим на сервиз? Можем ли да приемем за ефективен превода в Google Translate, или е по-добре да се обърнем към преводаческа агенция?
Езикът е богатство. И като такова, трябва да знаем какво правим с него. На теория, всички говорим български. На практика, можем ли всички да пишем добре на своя език? Вярвам, че всеки има своя отговор.
Тук говорим за писане не просто като форма на себеизразяване. Професионалното такова има своите специфики, резултат е от различни проучвания, съобразява се с тенденциите в дигиталния свят и много други. Комплексен е наборът от фактори, които влияят върху качествения копирайтинг – не всеки ги познава или би могъл да се справи с тях.
Към кого е добре да се обърнем – копирайтинг агенция или копирайтър на свободна практика?

И двата варианта са удачни. Днес има много опитни копирайтъри, а изборът зависи от изискванията на съответния бизнес.
Като собственик на агенция мога да говоря за предимствата, които ние имаме. CopyVibes обединява екипи от филолози, журналисти, маркетинг и SEO експерти, които могат да предложат комплексен набор от услуги.
За много бизнеси установяването на бизнес отношения с агенция е по-добър вариант от гледна точка легитимност на разходите. Между агенцията и клиентът се сключва договор, което е допълнителна гаранция и за двете страни.
Всички задания за текстове, възложени на нашата агенция, преминават няколко проверки: за правопис, пунктуация, стилистика; за установяване уникалност на съдържанието посредством платен софтуер, с оглед на това да се елиминира вероятността за плагиатство, която би била пагубна за класирането в Google.
Не всеки е компетентен да създава съдържание по много и различни теми. Нашата копирайтинг агенция разполага с автори, чийто опит им дава възможност да предлагат решения за бизнеси в различни индустрии. Всеки е специализиран в конкретни направления, което неимоверно улеснява всички страни.
В случай че даден текст не отговаря на представите на клиента, има възможност копирайтърът да бъде сменен, за да се стигне до желаните резултати. Това са все предимства, които правят агенциите по-сигурна опция, става ли въпрос за копирайтинг услуги.